gratis
Adaugă anunțul tău »
Goagăl hom | Despre Goagăl | Vechiul (primul) Goagăl

Despre Goagl

15 iunie 2009

Antena 3 Preedintele PSD Bucureti, Marian Vanghelie a fost cuprins de un adevrat zel autodidactic dup ce duminic preedintele Traian Bsescu a apreciat c oricine poate nva despre Herodot pe Google.
ProTV: Ca Marian Vanghelie este certat cu gramatica limbii romane stim cu totii.
Cotidianul: Liderul PSD s-a ncurcat serios atunci cnd a fost vorba s pronune numele celui mai popular motor de cutare pe Internet din lume: Google.
Ziua: "Dupa ce l-am auzit pe Basescu la Guvern, m-au dus la sase dimineata sa il caut pe gogal, goagal, gagal pe Herodot. A trait intre 484 - 425, va spun totul despre el, ca imi era teama ca ma intreaba presa", a declarat senin Vanghelie.
Mediafax: "Eu m-am dus acolo c a zis preedintele", a adugat el, referindu-se la o afirmaie a lui Traian Bsescu din edina extraordinar a Guvernului de duminic.


...i s-a nscut srci pe Goagl »

Scurt istorie a cutrilor online

A cuta online nu a fost ntotdeauna un lucru uor.

La nceput existau puine pagini web. Acestea puteau fi clasificate uor n funcie de coninutul lor. Primele unelte de cutare online au fost cataloagele online (denumite i directoare web). Acestea erau colecii de linkuri ntreinute de diveri webmasteri i aranjate logic, pe categorii.

Pe la mijlocul anilor '90 era ns clar c internetul devine prea vast pentru a putea fi organizat numai de mintea omului. Era nevoie de automatizarea clasificrii paginilor. Aa s-a nscut ideea unui motor de cutare, adic o mainrie care s caute singur informaia pe web i s poat clasifica informaia gsit.

ncepnd cu mijlocul anilor '90, au aprut tot mai multe motoare de cutare: Lycos, Excite, Altavista. Cu fiecare apariie, capacitatea tehnic de gsire i sintetizare a informaiei devenea tot mai mare. Altavista, care a fost pentru o scurt vreme liderul pieei, avea nu doar un algoritm performant de clasificare a informaiei, ci i o capacitate enorm de stocare a informaiei care i permite s caute simultan prin cteva sute de milioane de pagini.

Toate aceste motoare de cutare aveau ns o mare problem: deseori, rezultatele returnate de ele erau irelevante i pline de spam. Irelevana avea la baz un defect major de concepie: tehnicile de clasificare a unei pagini web, orict de sofisticate, se bazau pe ceea ce pagin nsi zicea despre sine, n special prin aa-numitele meta-instruciuni (auto-descriere i cuvinte cheie). Pentru un spammer era foarte uor s neleag algoritmul de clasificare al unui motor de cutare i s construiasc pagina web n aa fel nct "mesajul" pe care aceasta l transmitea despre sine unei mainrii automate (prin cuvintele cheie, coninut etc.) s par legitim.

n 1998 a aprut Google, avnd la baz o idee simpl i genial. Larry Page i Serghei Brijn, doi doctoranzi la Stanford, au avut urmtoarea revelaie: o main de cutare nu trebuia s clasifice coninutul gsit online n funcie de ceea ce coninutul nsui zice despre sine, ci n funcie de ceea ce zic celelalte pagini web despre el. Atunci cnd descoperea un website, Google nu mai punea accent pe ceea ce gsea n website, ci pe felul n care alte site-uri se raportau la acel site. Astfel, degeaba ncerca un spammer care avea, s zicem, un site pornografic, s emuleze un site cu informaii relevante despre... creterea albinelor. Google cerceta felul n care celelalte site-uri se raportau la el i descoperea, evident, c textul linkului era ntotdeauna: "spamer", "site porno", "pornache" etc. Dei o main, Google folosea astfel puterea oamenilor: n spatele raporturilor dintre site-uri stteau webmasterii... Mainile se puteau nela, dar oamenii nu.

Astfel, n numai 2 ani, Google a ajuns cel mai performant motor de cutare din lume - i a rmas aa pn azi. Celelalte motoare de cutare din anii '90 au dat demult faliment. La ora actual, supremaia Google nu este pus n discuie dect n Rusia (unde lider de pia e Yandex) i China (Baidu).